GEMEENTEBLADVerkeersbesluit voor tijdelijk bouwverkeer Parq Verde/Hoekse Hof aan Hoeksekade te Bergschenhoek

Aanvraag voor Verkeer | Organisatie en beleid

Burgemeester en wethouders van LansingerlandOverwegende het volgende:InleidingOp de Hoeksekade in Bergschenhoek is tussen de woningen met de huisnummers 99 en 101 de nieuwbouwlocatie Parq Verde/Hoekse Hof met 45 woningen ontwikkeld. Dit brengt zwaar bouwverkeer met zich mee. Op de Hoeksekade staat een poller (inzinkbare paal) aan de zijde van het Sporthoekpad. Deze staat alleen in het weekend vanaf zaterdag 6 uur tot zondag 20 uur omlaag. Op het moment dat deze omlaag staat, kan verkeer vanaf de Rottebandreef rechtdoor rijden in de richting van het centrum van Bergschenhoek en andersom.Tijdens de bouw/aanleg/realisatie van de Hoekse Hof, moest het bouwverkeer door het bewoonde gedeelte van de Hoeksekade (binnen de bebouwde kom) rijden om de bouwlocatie te bereiken. Dit was niet gewenst. De woningen op de Hoeksekade zijn namelijk niet onderheid. Zwaar bouwverkeer geeft trillingshinder die mogelijk schade aan de woningen veroorzaakt. Daarom is in het verleden de poller geplaatst. Om bouwverkeer door het bewoonde gedeelte te voorkomen, is in 2019 een verkeersbesluit genomen (T19.01904), welke nogmaals is verlengd door het nemen van het verkeersbesluit T21.07705 in 2021. De realisatie van de Hoekse Hof is in de afrondende fase en daarom kunnen de huidige maatregelen worden opgeheven. Dit betekent dat de oorspronkelijke situatie wordt hersteld. Inmiddels is gebleken dat de poller niet meer naar behoren functioneert. Om ‘werk-met-werk’ te maken en daardoor kosten te besparen, is besloten om tijdens de herinrichting van de Hoeksekade/Julianalaan de poller te vervangen. De herinrichting van de Hoeksekade/Julianalaan start naar verwachting in februari 2023. Tot die tijd is het niet wenselijk dat er (zwaar) verkeer door het bewoonde gedeelte van de Hoeksekade rijdt. Daarom worden de huidige maatregelen opgeheven en komt er een fysieke afsluiting ter hoogte van de huidige poller.WetgevingVoor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en gevolgen voor het milieu, zoals beschreven in de Wet Milieubeheer en het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers (Wegenverkeerswet 1994, art. 2), is het gewenst om een fysieke afsluiting te realiseren ter hoogte van de huidige poller aan de Hoeksekade in Bergschenhoek. Daarmee voorkomen we dat de Hoeksekade een doorgaande weg wordt. Na het herstel van de poller worden deze maatregelen weer ongedaan gemaakt en worden de venstertijden weer hersteld.Overleg belanghebbendenVoor het instellen van de huidige maatregelen heeft er op 29 november 2018 een overleg plaats gevonden tussen de ontwikkelaar van de Hoekse Hof en de Bewonersorganisatie Rotte (hierna BOR). In dat overleg is besproken dat de gemeente Lansingerland samen met de ontwikkelaar kiest voor een structurele maatregel. Ten zuidoosten van huisnummer 99 plaatsten wij toen een fysieke afsluiting in de vorm van barriers dwars op de weg. Tussen de barriers resteert een ruimte van 1,5 meter. Fietsers en bromfietsers kunnen de barriers dan gewoon passeren. De poller bleef continu naar beneden. Deze maatregelen betekenden dat gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen ook in het weekend niet via dit gedeelte naar het centrum van Bergschenhoek en terug kon rijden.De BOR onderkende het belang van de bewoners van de Hoeksekade. Zij wilde alleen niet dat bewoners van de Rottekade de dupe werden en er in het weekend niet doorheen konden rijden vanwege weggebruikers die het verkeersbord negeren. Indirect gaf de BOR hiermee aan dat de poller tijdens werkdagen omlaag kon blijven, maar dat er gehandhaafd moest worden op het verkeersbord ‘geslotenverklaring’ dat bij de poller staat. Andere voorgestelde oplossingen door de BOR waren:a.Inzetten van een verkeersregelaar tijdens de bouw;b.Smalle doorgang toepassen, zodat er geen vrachtwagen of ander zwaar verkeer doorheen kan, maar personenauto’s wel. De BOR wil dit combineren met een inrijdverbod en handhaving;c.Vervangen van de poller door een nieuwe poller en tegelijkertijd een flitsapparaat plaatsen.Wij gaan ervan uit dat de BOR, net als voorheen, ook niet kan instemmen met dit verkeersbesluit. Feitelijk verandert er voor hen namelijk niets anders dan dat de huidige afsluiting ongeveer 150 meter wordt verplaatst. Dit betekent dat zij dan nog steeds in de weekenden er niet langs kunnen rijden, totdat de herinrichting van de Hoeksekade/Julianalaan begint en het gedeelte van de Hoeksekade is afgerond.Wij hebben destijds ook overleg gehad met vertegenwoordigers van de Bewonersorganisatie Hoeksekade. Zij waren het eens met de verkeersmaatregelen genoemd in de verkeersbesluiten uit 2019 en 2021. Ook met het huidige verkeersbesluit kunnen zij instemmen. Argumentatie verkeersbesluit Hieronder staat de reactie van gemeente Lansingerland op de voorgestelde oplossingen van de BOR van destijds.De poller tijdens werkdagen omlaag laten en zorgen dat er gehandhaafd wordt op het verkeersbord de ‘geslotenverklaring’, is geen goede oplossing. De politie en de gemeentelijke handhavers kunnen het verbod niet continu handhaven. Dit heeft als ongewenst gevolg dat er meer verkeer door de Hoeksekade gaat rijden.a.Het inzetten van een verkeersregelaar tijdens de bouw, maar ook na de bouw tot de herinrichting van de Julianalaan/Hoeksekade, betekent dat er twee verkeersregelaars nodig zijn (aan weerszijden één). Vanwege de duur, brengt dit hele hoge kosten met zich mee. Tijdens de bouw vonden er alleen op werkdagen tussen 7 uur en 16 uur bouwactiviteiten plaats. Hierdoor zou de poller buiten die tijden weer omhoog en omlaag gedaan moeten worden. Technisch was dit mogelijk, maar de inzet van verkeersregelaars zou dan nog steeds een hoge kostenpost zijn. Met de genoemde maatregelen in dit verkeersbesluit zouden er voortdurend verkeersregelaars moeten staan met een nog hogere kostenpost tot gevolg, want de poller werkt inmiddels niet meer naar behoren.b.Wij kiezen voor een oplossing waarbij handhaving niet noodzakelijk is. Politie en gemeentelijke handhavers kunnen het verbod niet continu handhaven. Zonder handhaving betekent deze oplossing ook dat er weer meer personenauto’s door de Hoeksekade gaan rijden. Dit vinden wij ongewenst. c.Vervangen van de poller is voorlopig niet aan de orde, zoals eerder verwoord in dit verkeersbesluit. Een flitsapparaat wordt alleen geplaatst als de verkeersveiligheid in het geding is en daar is geen sprake van. Er wordt daarvoor ook niet voldaan aan de voorwaarden vanuit het Openbaar Ministerie.Aanvullende argumenten verkeersbesluitDe redenen voor het nemen van dit verkeersbesluit zijn voor een deel hiervoor al beschreven. Andere redenen zijn:–Het beschermen van weggebruikers en passagiers en het waarborgen van de verkeersveiligheid door te voorkomen dat het verkeer toeneemt. Denk hierbij vooral aan de schoolgaande kinderen op dit gedeelte van de Hoeksekade. –Het voorkomen of beperken van overlast, hinder of schade door het verkeer aan de niet onderheide woningen aan de Hoeksekade.–Een duidelijke structurele oplossing uitvoeren, waarbij handhaving niet noodzakelijk is. 'Structureel' betekent in dit geval totdat de herinrichting van de Julianalaan/Hoeksekade start. –Als de Hoeksekade ook in de weekenden niet geschikt is voor doorgaand verkeer is de extra te rijden afstand ongeveer 920 meter (1450 meter in plaats van 530 meter). Deze extra afstand betekent een extra rijtijd van 85 seconden. Voor de duur van de maatregel vinden wij deze extra rijtijd acceptabel.–Werk-met-werk maken en daarmee kostenbesparend handelen. Of in andere woorden: de poller pas vernieuwen op het moment dat de Julianalaan/Hoeksekade wordt heringericht. Verplaatsing verkeersmaatregelenOp 26 maart 2019 is een verkeersbesluit genomen met nummer T19.01904. Dat besluit is met het verkeersbesluit van 23 september 2021 (T21.07705) verlengd tot en met 31 mei 2022, of zoveel korter als de situatie daarvoor geschikt was. Vervanging van de huidige poller is pas aan de orde bij start van de herinrichting van de Hoeksekade/Julianlaan. Om zelf zoveel mogelijk recht te doen aan de toekomstige situatie en het voorkomen of beperken van overlast, hinder of schade door het verkeer aan de niet onderheide woningen aan de Hoeksekade wordt de huidige fysieke afsluiting verplaatst naar een locatie in de directe nabijheid van de huidige poller. Dit is weergegeven in het figuur op de volgende pagina.Situering en beheer van de wegenDe Hoeksekade ligt binnen de be­bouw­de kom van de ge­meente Lansingerland (kern Bergschenhoek) en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.Overleg met politieConform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam. Besluiten:I.op de Hoeksekade t.h.v. de locatie van de huidige poller een fysieke afsluiting te plaatsen zodanig dat gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen er niet langs kan, maar voetgangers, fietsers en bromfietsers wel. II.De poller op de Hoeksekade 24 uur per dag en zeven dagen in de week naar beneden te laten.III.De onder I en II genoemde verkeersmaatregelen van toepassing te verklaren tot het moment dat de herinrichting van de Julianalaan/Hoeksekade van start gaat, naar verwachting februari 2023, of zoveel korter of langer als de situatie daarvoor geschikt is/om vraagt.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Bergschenhoek. Bekijk alle Bekendmakingen bergschenhoek in .

https://bergschenhoekkrant.nl/bekendmakingen-bergschenhoek/

Deel dit bericht:

Redactie Bergschenhoekkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Bergschenhoekkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Bergschenhoek.

Gerelateerde berichten